Persoonlijke hulpmiddelen
U bent hier: Home Nieuws Loc die geschiedenis schreef
Document Acties

Loc die geschiedenis schreef

[05.06.2020] Nieuwe constructie van Trix. De serie 38 is terug!

Loc die geschiedenis schreef

Klik op het plaatje om uit te vergroten

Deze in 1921 gebouwde loc uit serie 38.10-40 met serienummer 3676 verrichtte vele jaren dienst, om vervolgens in 1951 te worden omgebouwd tot de legendarische testlocomotief 78 1001 om zo deel uit te gaan maken van de geschiedenis van de Duitse spoorwegtechniek. Als Zomernieuws 2020 brengt Trix deze fantastische stoomlocomotief weer uit (Trix artikelnummer 22891).

Voorbeeld:  Stoomlocomotief met sleeptender serie 38.10-40 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Vroegere Pruisische P8. Uitvoering met twee ketelopbouwen, kleine Wagner-windleiplaten en baktender. Bedrijfsnummer 38 2919. In gebruik rond 1949/50.



Br_58 schraeg



Model: Met digitale decoder met uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. 3 aangedreven assen. Antislipbanden. Locomotief en tender grotendeels van metaal. Tweepuntsfrontsein wisselt met de rijrichting, in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Rookgarnituurcontact in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Geschikt voor rookgarnituur 72270. Flakkerend vuur digitaal schakelbaar. Bovendien is de cabineverlichting digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte ledlampjes. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Zuigerstangafschermingen, remslangen en schroefkoppelingen meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 21,3 cm.

De stoomlocomotief serie 38

Met het voor het vroege tijdperk III typische DRB-lantaarns en de kleine Wagner-windleiplaten is de voorkant voorbeeldgetrouw vormgegeven. Ook de plaatsing van de ketelopbouwen met stoomdom, zandkist en drinkwaterreiniger is overeenkomstig het voorbeeld uitgevoerd. Dit geldt ook voor de spaakwielstellen van loc en tender. Voor de uitstekende rij-eigenschappen van het model zorgt de overwegend metalen constructie, zijn indrukwekkende trekkracht krijgt hij van zijn sterke in de ketel aangebrachte motor. De legendarische BR 38 met zijn unieke en spannende geschiedenis mag op geen enkele modelspoorbaan ontbreken.

 De Highlights in een overzicht:

  • Nieuwe constructie
  • Stabiele rijeigenschappen dankzij de metalen constructie.
  • Ingebouwd rookgarnituurcontact, analoog werkend.
  • Zeer goede trekkracht.
  • Zeer goede rijeigenschappen.
  • Ketel, wielen, stangen, frame, tenderbodem en tenderwaterkast van metaal.
  • Stroomgeleidende koppeling aan de tender.

Bekijk hieronder de details.

 5 ketelopbouw


1 Ketelopbouw. Een van de markante kenmerken is de ketelopbouw met stoomdom, zandkist en drinkwaterfilter.

6 lanraarns


2 Lantaarns. Het model heeft, net zoals in het vroege tijdperk III, nog twee typische Reichsbahn-lantaarns voor en achter.

7 kleine details

3 Kleinste details. Stoomleidingen, pijpen, fluit, dynamo, veiligheidskleppen enz zijn afzonderlijk gemonteerd.

BR38 detail4 motor


4 Motor. Motor met vliegwiel in de ketel. Aandrijving via wormwieldrijfwerk in het onderstel op het eerste koppelingswielstel.
 
BR38 detail5 aero
 
5 Aerodynamisch. Kleine Wagner-windleiplaten zijn links en rechts aangebracht.
 
BR38 detail6 koppeling
 
6 Koppeling. Scheidbare stroomgeleidende koppeling, digital schakelbaar.
 
BR38 detail 7 zand
 
7 Zandtoevoer buizen. Voorbeeldgetrouwe buizen om zand te strooien.
 
BR38 detail8 rookkast
 
8 Rookkamerdeur. Rookkamerdeur met centrale sluiting en nummerplaat iets onder het midden.
 
BR38 detail9 cabine
 
9 Open machinistencabine. Open P8-machinistencabine Pruisisch type met ventilatieopbouw.
 
BR38 detail10 wielen
 
10 Wielen. Wielen met dunne spaken in de juiste diameter, ook de voorloopwielen. Lage wielkransen.
 
 
BR38 detail11 spaakwielen
 
 
 
11 Spaakwielen. Bijzondere aandacht verdienen de spaakwielen in de vakwerkdraaistellen van de sleeptender 2'2'T21,5.
 
 
 
  BR38 detail12 tender
 
 
 
12 Sleeptender. Sleeptender 2'2'T21,5 met vakwerkdraaistellen en spaakwielen.

 

BR38 detail13 verlichting

 
13 Verlichting. Machinistencabine met verlichting en flakkerend licht in de vuurkist.
 
 
 
BR38 detail14 pomp

 

14 Toevoerpomp. Enkelvoudige toevoerpomp type Knorr op de linkeromloop.

 

  BR38 met wagens

 

 

 

  Download nu de informatiefolder!
 
 
 
  voorplaat BR38 

 
   
De BR 38 is er ook in het H0-programma van Märklin. Klik hier.

 

 

© Trix Nederland - Contact