Persoonlijke hulpmiddelen
U bent hier: Home Nieuws Verrassingsloc 2023
Document Acties

Verrassingsloc 2023

[29.09.2023] De TRIX H0 verrassingsloc 2023 is de imposante stoomlocomotief 18 201: "De groene legende".

Verrassingsloc 2023

Klik op de afbeelding om het uit te vergroten

Het is een ongelooflijk verhaal, de gebeurtenissen die leidden tot de bouw van een van de sierlijkste en krachtigste Duitse stoomlocomotieven ooit. 18 201 is de naam van de 180 km/u snelle hardloper die op 31 mei 1961 voor de eerste keer stomend naar buiten kwam uit de loods van de onderhoudswerkplaats Meiningen. De loc was een geesteskind van de geniale ontwerper van stoomlocomotieven Max Baumberg. Hij was na de oorlog Directeur geworden van het Fahrzeug- und Versuchs-Anstalt Halle (FVA). Baumberg had een bijzondere voorliefde voor grote- en sterke sneltreinlocomotieven. Al in 1948 had hij uit het Westen de Badische IVh 18 314 verworven. Deze loc werd later bekend als "JORSCH". Na 1952 kwamen ook de, in Frankrijk gebouwde, vier cylinder locs 07 1001, 08 1001 en 79 001 onder Bambergs vleugels. In die tijd ontstonden onder het spoorwegpersoneel de begrippen " Bamberg's Dierentuin" en "Bamberg's loc circus".

Eind jaren '50 hadden de Fransozen Bambergs manege alweer verlaten. Daarom zocht hij naar een nieuwe "circusster" die de, voor de export bestemde, nieuwe personenrijtuigen bij testritten met een snelheid van 160 km/u kon trekken. De enige loc bij de Reichsbahn die deze snelheid kon bereiken was de voormalige Henschel-Wegman loc, de 61 002. Met het onderstel en het drijfwerk van deze loc en een deel van het frame, en met delen van de "mislukte" hoge druk locomotief H 45 024 bouwde Bamberg een zeer moderne Pacific sleeptenderlocomotief met de asvolgorde 2'C1'. Als stoommachine gebruikte hij de standaard Reko ketel 39E. De nieuwe 18 201 was in elk opzicht uniek: De loc had reusachtige, 2,30 meter hoge drijfwielen, drie cylinders en bracht 2150 PK op de rails. De spitse deur van de rookkamer herinnerde aan de Beierse S 3/6, de wind-geleide platen en de deels van afdekplaten voorziene zijkanten deden denken aan de Franse super-stoomloc 232-U-1.

 

25020 Stoomlocomotief

T25020

 

Voorbeeld: Oliegestookte hogesnelheidsstoomlocomotief 18 201 met tweede tender. Voormalige locomotief van de Deutsche Reichsbahn van de DDR (DR/DDR), die als experimentele loc van de VES-M Halle (Saale) opgebouwd werd uit delen van de 61-002 en de H45-024. Het model geeft de toestand weer zoals de loc in 2017 voor speciale treinen ingezet werd.

Model:  Met digitaal decoder en uitgebreide licht- en geluidsfuncties. Regelbare hoogvermogens motor met vliegwiel in de ketel. Aandrijving op 3 assen. Met antislipbanden. Locomotief en tender bestaan grotendeels uit metaal. Standaard met ingebouwde rookgenerator met dynamische rookuitstoot die digitaal te bedienen is. Met de rijrichting wisselende driepuntsverlichting, analoog ingeschakeld, digitaal bedienbaar. Machinistenhuis- en loopwerk verlichting en flakkeren van de vuurkist afzonderlijk digitaal te bedienen. Uitgerust met onderhoudsvrije, warm witte en rode LED verlichting. Koppeling tussen loc en tender met NEM-koppelingsschacht en verstelbare kortkoppeling. Aan de tender een stroomvoerende koppeling in NEM schacht voor het schakelen van de voertuigverlichting op de tweede tender. Bufferhoogte van loc en tenders volgens NEM. Tweede tender aan beide zijden uitgerust met deelbare, stroomvoerende koppelingen. Met een wipschakelaar op de bodem van de 2e tender kan gekozen worden aan welke kant het frontsein brandt. Dit frontsein is digitaal met de locomotiefdecoder te schakelen. De kleinst berijdbare radius is 360 mm. Voor gebruik in grotere bochten en voor opstelling in een vitrine wordt wisselbare zijbeplating zonder wiel-uitsparing onder het machinistenhuis bijgevoegd. Zuigerstang bescherm buizen, verwarmings- en remslangen zijn eveneens los bijgevoegd. Totale lengte over de buffers ca. 40,8 cm.

Highlights:

  • Volledig nieuw ontwerp.
  • Bijzonder fijn gedetailleerde metalen constructie.
  • Veel gemonteerde details.
  • Standaard voorzien van dynamische, snelheidsafhankelijke, rookgenerator.
  • Verlichting in het machinistenhuis en bij het loopwerk digitaal te bedienen
  • Met deelbare stroomvoerende koppelingen aan de tender en aan de extra tender. 
  • Hoogte van de buffers aan loc en tenders volgens NEM.
  • Geschikt voor DCC, MFX en Railcom.

 

Prijs: € 729,--

Levertijd: November 2023

Nu te bestellen bij uw Trix-dealer!

Dit model vindt u in wisselstroomuitvoering in het Märklin-assortiment onder artikelnummer 38201.


© Trix Nederland - Contact