Veiligheidsvoorschriften
Nieuwe veiligheidsvoorschriften voor transformatoren
Veiligheid voor alles
Transformatoren zijn belangrijke veiligheidselementen van uw
modelspoorbaan. Daarom gelden er zeer strenge veiligheidsvoorschriften
voor transformatoren die voor speelgoed zijn bestemd. Het belangrijkste
criterium hierbij is dat de gebruiker tegen gevaarlijke netspanningen
wordt beschermd. Omdat de transformator uw waardevolle modellen van
stroom voorziet, is echter ook de 'laagspanningskant' van belang. De
elektriciteitsbedrijven zijn in de afgelopen paar jaar van 220 V
overgegaan op 230 V. De 'oude', voor 220 V gewikkelde transformatoren
leveren als gevolg daarvan aan de uitgang een hogere spanning voor uw
modellen, die hierdoor beschadigd kunnen raken.
Als verantwoordelijkheidsbewuste fabrikant bieden we u nu de
mogelijkheid om de overstap naar de huidige veiligheidstechniek tegen
bijzondere voorwaarden te maken.
Hoe luiden de nieuwste veiligheidsvoorschriften? Een citaat uit de
norm:
Transformatoren met wisselspanningsuitgang in de uitgangsstroomkring
moeten zodanig ontworpen zijn, dat wanneer
• de uitgangstroomkringen van twee
of meer transformatoren met elkaar verbonden zijn en
• de ingangsstroomkring van ten
minste een van de transformatoren op het net is aangesloten en
• de ingangsstroomkring van ten
minste een van de transformatoren niet op het net is aangesloten, de
spanning tussen de ongeïsoleerde stekkerpennen van de transformator die
niet op het net is aangesloten, niet hoger is dan 33 V
wisselstroom.
Concreet betekent dit voor u dat wanneer de uitgang van een
transformator met de uitgang van een tweede transformator wordt
verbonden, er een gevaarlijke netspanning op de uitgetrokken stekker
van de tweede transformator staat.
Dit betreft transformatoren met wisselspanningsuitgang van alle
merken, die bijvoorbeeld ook voor verlichting, magneetartikelen en
dergelijke worden gebruikt.Om dit risico op te heffen, maakt Märklin
als enige fabrikant gebruik van een gepatenteerde schakeling die deze
terugtransformatie verhindert. Deze nieuwe veiligheidstechniek werd al
toegepast voordat de internationale normen werden aangepast. Zo hebben
alle startsets met een Mobile Station regelapparaat al vanaf 2004 een
transformator met de huidige veiligheidstechniek.